TeamSHOPP
Team Strategieën en Hulpmiddelen voor Optimalisatie van Prestaties en Patiëntveiligheid
Vergelijkbare initiatieven

Recentelijk hebben tal van (ex-)luchtvaart/-defensie medewerkers de zorg ontdekt als 'trainingsmarkt'. De term crew resource management (CRM) staat daarbij dikwijls centraal. Vooralsnog wordt in Nederland en Belgie geen toetsing gevraagd van kwaliteit of onderbouwing van deze - vaak kostbare - trainingsprogramma's. Toch biedt ook deze kennis en ervaring uit andere branches al snel een beter inzicht in en enige verbetering van het teamwork. Dit geldt in het bijzonder voor acute teams waar CRM zich in de zorg op richt (o.a. trauma-, reanimatie- en OK-teams).

TeamSHOPP is mede gebaseerd op CRM kennis en kunde, waarmee de (m.n. Amerikaanse) pioniers op het gebied van teamwork al meer dan 20 jaar onderzoek naar doen (o.a. Salas en collega's). Echter het bewezen succes van het TeamSHOPP programma biedt meer dan een CRM-training, omdat:

  • uitgegaan wordt van train-de-trainer (geen externe trainer);

  • TeamSHOPP niet alleen toepasbaar is op acute teams;

  • de aanpak 'op maat' is en uitgaat van de locale behoeften van teams en client/patient;

  • TeamSHOPP combineert (CRM)training met andere human factor training (zachte kant) en procesverbetering en innovatie implementatie (harde kant).

Teamtraining staat nog relatief in de eerste ontwikkelingsfase in de Nederlandse gezondheidzorg. Steeds meer groepen en teams zijn hiermee actief; deze initiatieven zijn grofweg in te delen in drie categorieen:

1 – Crew resource management

Crew resource management (afgekort: CRM) werd eind jaren zeventig van de vorige eeuw in de luchtvaart ontwikkeld om communicatie en samenwerking van cockpitbemanning te verbeteren. Uitgangspunten van CRM: door duidelijke afspraken te maken over (gestandaardiseerde) technieken voor omgang, samenwerking en communicatie/taalgebruik en door deze (voortdurend) te trainen, wordt in stressvolle situaties veiliger en effectiever samengewerkt. CRM is daarmee gericht op ‘threat and error management’ (daarom ook wel ‘crisis resource management’) en is o.m. geschikt voor SEH- en OK-teams. Steeds meer commerciële CRM-aanbieders (niet zelden ex-luchtvaart/-defensie medewerkers) richten zich met uiteenlopende trainingen op de zorg.


2 – Simulatie trainingen

Op verschillende plaatsen wordt in Nederland simulatie- en vaardigheidsonderwijs en –trainingen georganiseerd. Studenten, artsen, verpleegkundigen en andere professionals oefenen daarbij hun vaardigheden in een gecontroleerde en setting van een zogenaamd skills center. Enkele voorbeelden zijn: Medisch Training en Simulatie Center (www.metscenter.nl); Wenckebach Instituut (www.wenckebachinstituut.nl); Skills & Simulatie Lab van het UMC St Radboud (www.umcn.nl). Naast veel enthousiasme voor de simulatietrainingen wordt door verschillende (ook Nederlandse) onderzoekers nog hard gezocht naar bewijs voor effectiviteit van simulatie en toepassingsmethoden van deze vorm van (team)training. De meest recente ontwikkelingen op dit gebied worden gestimuleerd door de opkomst van ICT en internet: ‘serious gaming’ wordt in de zorg toenemend toegepast voor (simulatie)training.

 


3 - Trainingen cultuur en klimaat

De Nederlandse trainingsmarkt heeft een omvang van vele tientallen miljoenen euro’s per jaar. Het is niet ondenkbaar dat de huidige trends van ‘goed werkgeverschap’ (aantrekken en behouden medewerkers), ondernemerschap en marktwerking (o.a. efficiëntie) zorgbestuurders en -managers in de richting van allerlei organisatieadviesbureaus drijft, die aansprekende producten hebben voor het optimaliseren van vitaliteit, cultuur en klimaat. De keuze hierin is enorm - het effect ervan vooralsnog onzeker.

 
Meer informatie: zie de contactpagina.


Doel, resultaat en succesfactoren
Historie & Beschikbaarheid
Fundamenten van TeamSHOPP
Wetenschappelijke onderbouwing
TeamSHOPP Benelux
Vergelijkbare initiatieven
De TeamSHOPP Driehoek
Teamwork Competenties
TeamSHOPP & Patientveiligheid
TeamSHOPP & Client/Patientgecentreerde zorg
Welkom !TeamSHOPP: overzichtHoe werkt het?Aan de slag met TeamSHOPP?Meer informatieContactColofon, Disclaimer & RechtenNieuwsbrief