TeamSHOPP
Team Strategieën en Hulpmiddelen voor Optimalisatie van Prestaties en Patiëntveiligheid
De TeamSHOPP Driehoek

Onderzoek naar effectiviteit van zorgteams, dus van teams die bovengemiddeld goed presteren op o.a. zorgkwaliteit en patientveiligheid, laten zien dat deze teams en de teamleden hoog scoren op de drie kerncompetenties teamwork Kennis, teamwork Vaardigheden en teamwork Attitude. Het TeamSHOPP kerncurriculum is er op gericht om deze drie competenties te optimaliseren. Uit hetzelfde onderzoek - en in de nu al ruim 5 jaar praktijkervaringen met TeamSTEPPS en TeamSHOPP - is verder bekend dat deze 'KVAs' goed te trainen zijn. Mits binnen teams voorbeeldgedrag en feed back krijgen en ontvangen hoog in het vaandel staan, is het trainen van de KVAs in relatief korte tijd te leren. Mer duurzame effect.

In onderstaande figuur zie je dat de TeamSHOPP driehoek uitgaat van zorghoudelijke basiskennis. TeamSHOPP traint dan ook geen inhoudelijke zorg onderwerpen. Een belangrijk toepassingsgebied van TeamSHOPP is het vergroten van de mate waarin zorgverleners zich houden aan evidence based medicine en consensus afspraken m.b.t. patientveiligheid of zorgkwaliteit.
Een overzicht van teamwork vaardigheden die in TeamSHOPP trainingen
centraal staan en bijbehorende instrumenten en strategieen vind je hier.

Opmerking: de originele TeamSTEPPS driehoek
is voorzien van een TM kenmerk
uit naam van AHRQ/DoD, de orginele ontwikkelaars van TeamSTEPPS.




Doel, resultaat en succesfactoren
Historie & Beschikbaarheid
Fundamenten van TeamSHOPP
Wetenschappelijke onderbouwing
TeamSHOPP Benelux
Vergelijkbare initiatieven
De TeamSHOPP Driehoek
Teamwork Competenties
TeamSHOPP & Patientveiligheid
TeamSHOPP & Client/Patientgecentreerde zorg
Welkom !TeamSHOPP: overzichtHoe werkt het?Aan de slag met TeamSHOPP?Meer informatieContactColofon, Disclaimer & RechtenNieuwsbrief