TeamSHOPP
Team Strategieën en Hulpmiddelen voor Optimalisatie van Prestaties en Patiëntveiligheid
Teamwork Competenties

Competenties die het meest significant bijdragen in effectiviteit van zorgteams (zie De TeamSHOPP Driehoek) worden in onderstaande tabel kort omschreven. Genoemde instrumenten en strategieen vormen onderdeel van de TeamSHOPP trainingen.

Tabel - Teamwork competenties en vaardigheden en gerelateerde instrumenten en strategieën. Gebaseerd op data van Medical teamwork and patient safety: The evidence-based relation (Baker, 2005).

Teamwork Competenties

Gedrag en vaardigheden

Instrumenten en strategieën.

Leiderschap

De capaciteit om:

-        te leiden en te coördineren, taken te delegeren,

-        teamleden te motiveren,

-        middelen goed in te zetten

-        optimale teamprestaties te faciliteren.

-        Helder kunnen definiëren van individuele teamrollen;

-        Prestatieverwachtingen kunnen communiceren;

-        Actief initiëren van en participeren in teamwork activiteiten (zie: instrumenten en strategieën);

-        Faciliteren probleemoplossend vermogen binnen team.

• Resource Management

• Delegeren

• De ‘Brief’

• de ‘Huddle’

• De ‘Debrief’

Situatie Alertheid

-        De capaciteit om begrip en inzicht te ontwikkelen van context en omstandigheden van het team.

-        Het kunnen toepassen van benodigde strategieën en vaardigheden om de prestaties van teamgenoten te monitoren.

-        De capaciteit om proactief te werken met het gezamenlijke gedachtegoed (shared mental model).

-        Anticiperen op en kunnen inschatten van behoeften (o.a. aan hulp) van mede teamleden, onder meer door monitoren van onderlinge activiteiten;

-        Tijdig geven van feedback gericht op tijdige zelfcorrectie;

-        Elkaars ‘ogen in de rug’ zijn.

• Situatie bewustzijn

• Cross Monitoring

• STEP

• I’M SAFE

Onderlinge support

Capaciteit om te anticiperen op andere teamgenoten en hun behoeften door middel van:

-        accurate kennis

-         werkbelasting proactief onderling te spreiden met oog op een juiste balans tijdens perioden met piekbelasting of werkstress.

-        Proactief corrigeren van deficiënties in de werkbelasting door onderling schuiven in taakverantwoordelijkheden naar onder belaste teamleden;

-        Geven en ontvangen van constructieve en evaluerende feedback;

-        Conflicten oplossen;

-        het geven van support en bevestiging aan anderen.

• Taakverlichting/-ondersteuning

• Geven en ontvangen van feedback

• Support en bevestiging

Two-Challenge Rule

CUS

• DESC Script

• Samenwerken

 

Communicatie

Capaciteit om effectief informatie uit te wisselen tussen teamleden onderling, onafhankelijk van het gebruikte medium.

-        Communiceren van belangrijke en relevante informatie door middel van gestructureerde communicatie technieken.

-        Inschatten of overgedragen informatie adequaat is aangekomen en de inhoud is begrepen door middel van methoden van follow-up en bevestiging.

• SBAR

• Call-Out

• Check-Back

• Handoff

• I Pass the Baton


Doel, resultaat en succesfactoren
Historie & Beschikbaarheid
Fundamenten van TeamSHOPP
Wetenschappelijke onderbouwing
TeamSHOPP Benelux
Vergelijkbare initiatieven
De TeamSHOPP Driehoek
Teamwork Competenties
TeamSHOPP & Patientveiligheid
TeamSHOPP & Client/Patientgecentreerde zorg
Welkom !TeamSHOPP: overzichtHoe werkt het?Aan de slag met TeamSHOPP?Meer informatieContactColofon, Disclaimer & RechtenNieuwsbrief