TeamSHOPP
Team Strategieën en Hulpmiddelen voor Optimalisatie van Prestaties en Patiëntveiligheid
Doel, resultaat en succesfactoren

Doel van TeamSHOPP

Veilige en kwalitatief hoogwaardige zorg door optimaal presterende zorgteams waarbinnen teamleden, informatie en middelen optimaal worden ingezet.

Resultaat van TeamSHOPP
Een cultuur continu gericht op verbeteren.


Een cultuurprogramma...

TeamSHOPP biedt een beproefd en ‘op maat’ aanpak waarmee zorginstellingen / -afdelingen zelfstandig (train-de-trainer) succesvol zorgverbeteringen kunnen doorvoeren. TeamSHOPP combineert procesverbetering en innovatieimplementaties (‘harde kant’) met duurzaam optimaliseren van gedrag en houding op de werkvloer (‘zachte kant’).
TeamSHOPP ondersteunt daarbij het creëren van een cultuur waarin multidisciplinaire (zorg)teams doorlopend gericht zijn op verbeteren. Relatief dure lessen met talloze verbeter- en innovatie-zorginitiatieven hebben geleerd dat deze combinatie het verschil maakt tussen projectmatig verbeteren en zorginstellingen duurzaam naar een hoger niveau brengen.
Het implementeren van een TeamSHOPP initiatief binnen afdeling of zorginstelling heeft consequenties op verschillende niveaus. Na teamtrainingen:

  • werken teamleden beter samen, vanuit een gezamenlijke en gedragen visie
  • presteren zij beter op vooraf bepaalde (team)prestaties
  • maken zij effectiever gebruik van informatie en wisselen deze optimaal uit
  • kan het team beter inspelen op wisselende situaties en omstandigheden.

Inbedding van de bewezen teamwork methoden leidt verder tot een groter innovatie potentieel bij medewerkers en dus tot een sneller, beter en succesvoller doorvoeren van initiatieven op gebied van innovatie, cliënt-/patiëntgerichtheid, zorgkwaliteit en –veiligheid.

Kritische succesfactoren

  • Onderzoek: TeamSHOPP implementatie wordt voorafgegaan door uitgebreid onderzoek naar mogelijke uitdagingen op afdeling en in teams of juist kansen die de uitrol en de resultaten kunnen beïnvloeden.
  • Management ondersteuning: management / directie wordt nauw betrokken, onder meer door het creëren van optimale randvoorwaarden.
  • Meten is weten: structureel worden metingen uitgevoerd: TeamSHOPP biedt tal van (gevalideerde) meetinstrumenten op gebied van cultuur en gedrag, proces efficiëntie en zorgkwaliteit.
  • Flexibel en ‘op maat’: wensen en behoeften van het team en de cliënt / patiënt staan centraal: TeamSHOPP is ontwikkeld om ‘op maat’ te worden toegepast.
  • Kostenbewust: er wordt maximaal rekening gehouden met effecten van afwezigheid van teamleden: gemiddeld TeamSHOPP trainingsprogramma betekent maximaal 6 uur afwezigheid uit het werkproces (implementatie periode van 3 maanden). Na de eerste training van teams, trainers en coaches kan TeamSHOPP voortdurend door de eigen organisatie worden toegepast, zonder afhankelijk te zijn van (dure) externe adviseurs.
  • Training-on-the-job: trainingen worden door de teams direct in de praktijk gebracht en gecoacht van ´binnen uit´door TeamSHOPP coaches in het eigen team.
  • Evidence based: alle methoden, strategieën en materialen werden tijdens de ontwikkeling van het originele TeamSTEPPS programma uitvoerig in de zorgpraktijk getest en onderzocht op effectiviteit.


Meer informatie: zie de contactpagina.

 


Doel, resultaat en succesfactoren
Historie & Beschikbaarheid
Fundamenten van TeamSHOPP
Wetenschappelijke onderbouwing
TeamSHOPP Benelux
Vergelijkbare initiatieven
De TeamSHOPP Driehoek
Teamwork Competenties
TeamSHOPP & Patientveiligheid
TeamSHOPP & Client/Patientgecentreerde zorg
Welkom !TeamSHOPP: overzichtHoe werkt het?Aan de slag met TeamSHOPP?Meer informatieContactColofon, Disclaimer & RechtenNieuwsbrief